CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

LINTASAN LAHZATAN

KepadaNya Aku Kembali

Zikrullah


Mari berzikir bersama-sama mengikut alunannya..

Semoga kalimah ALLAH bisa menggegarkan dan memusnahkan keegoan dan kekerasan hati ini.
BACAlah setiap kalimah demi kalimah agar mata turut menjadi saksi zikir ini.




الله ... الله ... الله
يِِِِـــــ
الله

الله الله الله الله الله
يـــــ
الله

الله ... الله ... الله
يِِِِـــــ
الله

الله ... الله ... الله
يِِِِـــــ
الله

الله الله الله
يِِِِـــــ
الله

الله الله الله الله الله
يـــــ
الله

الله ... الله ... الله
يِِِِـــــ
الله

الله ... الله ... الله
يِِِِـــــ
الله



Friday, October 16, 2009

Aktiviti Sufi

InsyaAllah, Syeikh Rohimuddin al-Nawawi akan berada di Kuala Lumpur mulai
29 Oktober sehingga 5 November 2009.

Saturday, October 10, 2009

Mutiara Kata al-Qarni 2






Sebaik-baiknya sahabat ialah orang yang anda percayai,
Anda merasa damai dengannya,
Anda dapat mengadu kesusahan anda kepadanya,
Ia dapat menceritakan kepada anda kesusahannya
dan Tidak membocorkan rahsia anda.




Friday, October 9, 2009

Mutiara Kata al-Qarni 1





Ibadah adalah kebahagiaan,
Kesolehan adalah keberhasilan,
dan Siapa yang terus berzikir,
Sentiasa beristighfar dan memperbanyak doa,
maka.. Ia adalah hamba yang SOLEH.



Wednesday, September 30, 2009

Kelas Pengajian Terkini



Kitab : al-Tasawwuf allazi Nuriid
Oleh : Syeikh Rohimuddin al-Nawawi


Tarikh : 1 Oktober 2009

Masa : 9 pagi (waktu mesir)

Tempat : Rumah Terengganu, Hayyu 'Asyir, Kaherah.



Monday, September 28, 2009

Yang Dicari



Dah lama ana cari buku-buku akaun ana..sejak kepulangan dari rehlah ilmi di Yaman dan Mesir, tak terbawa lagi buku-buku itu ke bank untuk update..Akibat asyik terlupa, akhirnya, buku-buku tu pun hilang entah ke mana..


Jenuh selongkar merata..tapi tak juga berjumpa. Banyak kali juga cari..sejak akhir bulan febuari sehinggalah september ni..hmm..lebih kurang 7 bulan gak.

Akhirnya ana malas dah nak cari. Biarlah secara kebetulan. Selalunya,benda yang dicari ni susah nak ditemui. Tapi, kalau tak cari, ada pula di depan mata.

----------------------

Esok Raya!

Terkenang ana satu persatu insan-insan yang ana sayangi..yang telah dijemput Ilahi. Paling terkesan, ana masih mengingati tok guru ana iaitu almarhum Prof. Halim yang telah pergi sebelum menjengah Ramadhan kali ini. Acapkali ana ingin mengamati hadiah pemberian beliau yang dititipkan sebelum ana berangkat pergi ke Yaman pada tahun lepas. Hadiah penghargaannya kerana ana menjadi tutor bagi subjek pengajaran beliau..katanya, beliau selesa dan suka ana dapat join bersama membimbing kelas-kelas beliau.


Ana takut nanti akan terasa sedih lagi jika ana melihat dompet itu. Nanti melarat sampai esok hari. Namun, ana ambil juga dompet itu pada hari ini yang tersusun kemas di dalam laci almari. Setelah diamati luarannya, ana terus membuka dompet itu.

Hmm..bukan katak yang lompat. Tapi, ana terkejut apabila mendapati isi dompet tersebut. Buku-buku akaun ana yang dicari selama ini terselit dalam dompet tersebut. Rupa-rupanya, ia 'menjaga' mereka selama ini.




Fikiran ana terus melayang seketika itu sehinggalah kini. Bukanlah memikirkan sangat pada buku-buku itu. Tetapi kepada tok guru ana. Saat beliau telah berlalu, giliran ana bagaimana?..Terkenang juga ana pada amanat beliau yang belum ana sempurnakan. Agak berat tugasan ini. Semoga Allah S.W.T. memberi kekuatan, peluang, ruang, masa dan kekayaan untuk ana menjalankan rancangan mega yang tergendala hasil dari idea almarhum.


Sunday, September 6, 2009

Lupa, Peluang dan Masa





Manusia..Insan..Sungguh Kasihan
Macam-macam yang ia inginkan
Sudahlah pelupa
Tidak tahu mensyukuri nikmat Allah
Suka berbalah sampai tak sudah

Bila susah baru teringat Allah
Ada juga yang tersasar dan hilang arah
Benda di depan mata, tak pula dimanfaatkan
Bila sudah tiada, baru termenung panjang

Hmm..betullah..
Banyak mereka ini suka fikir itu dan ini
Kira khayalan dan angan-angan selalu jadi makanan
Apa yang ada tidak dipedulikan
Peluang dah diberikan, suka hati je dilepaskan
Bila hilang, barulah menyesal
Seolah-olah meminta dikembalikan masa

Sudah terlambat
Peluang dan Masa yang sama tidak dapat diulang kembali
Walau sesal sekalipun
Perkara yang telah berlalu terus jauh meninggalkan pergi
Hanya iktibar untuk diingati kemudian hari.




Thursday, September 3, 2009

Sambungan.."Panggilan Semalam..."



Banyak spekulasi dan terjahan yang berligat di minda ini. Ana paling tidak suka untuk bertemu dengan orang yang tidak dikenali..tambahan pula barang peribadi berada di tangannya...Dan dia adalah bukan dikalangan gender yang sama dengan ku..


Pelbagai perasaan yang timbul...marah, geram hatta menyampah pun ada.. Lidah lantas meluncur laju mengikut rentak melodi fikiranku..(Masih menyalahkan lidah..walhal tahu bahawa lidah tidak akan bergerak sendiri tanpa menuruti kata nafsu dan hati)

.............................

Ana manusia biasa yang tidak lepas daripada dorongan kata nafsu. Hati berbolak balik. Bukankah telah dipelajari sebelum ini, bahkan banyak kali bahawa seorang muslim hendaklah senantiasa bersangka baik kepada temannya. Untuk peristiwa ini, ana lupa sementara. Ana tidak berjaya mengawalnya. Bila tersedar, ianya sudah terlambat. Hodohnya perangaiku apabila berburuk sangka. Entah bagaimana longgarnya kawalanku ini yang selama ini JAGA..

Mesti ramai dikalangan kita sudah merasai kemanisannya berbaik sangka; husnu dzon yang merupakan prinsip pertama dalam ukhuwah. Ya..cantiknya akhlak dan pekerti mulia ini. Oleh itu, bersangka baiklah kepada semua. Perkara selainnya, kita serahkan pada Allah S.W.T. Alangkah aman nya dunia jika ia menjadi prinsip seluruh umat manusia.

Semoga ia menjadi renungan dan iktibar kepada para pembaca yang budiman. Dari kisah ini, kita juga kena faham bahawa tidak semua posmen di dunia ini tahu selok belok jalan ke rumah kita...


Panggilan Semalam..Siapa Dia?

Jam 12.45 tengahari semalam, ana mendapat panggilan daripada Sya'ban..

Sya'ban : Kenapa mu tutup h.set?
Ana : Aikk..mu ingat h.set ni ada office hour ke? main tutup dan bukak?
Sya'ban : Alamak...loyer buruk lak.
Ana : Ishh..jangan mengata orang..
Sya'ban : Ha? bile pulak mengata orang nih..
Ana : Tu..tadi cakap lawyer buruk. Tapi, pelik gak. Kat situ ada budak amik lawyer ye?

(Dialog di atas bukanlah dialog yang sebenar...Yang bawah ni baru betul)

Sya'ban : Kenapa mu tutup handset?

Ana : Owh..baru charge h.set..Mati tadi

Sya'ban : Ni..tadi, ada orang telefon Sya'ban. Dia kata, nak hantar gambar konvo Sya'ban by hand. Dia tanya rumah kat mana. Pastu, dia kata, dia nak minta mu ambil gambar tu dan jumpa kat stesen komuter.

Ana : Aiikk..lain benar bunyinya. Siap by hand lagi tu. Pelikla..Kenapa dia tak hantar post je? Kawan-kawan ada yang dah dapat gambar tu?

Sya'ban : Ada sorang kawan saya dari Johor kat sini. Dia kata, dia tak dapat lagi gambar konvo.

Ana : Kenapalah orang tu bengong sangat.. Postkan senang. Takkan lah dia nak hantar gambar ke rumah setiap orang. Jenuh tu..

Sya'ban : Saya dah bagi nombor telefon mu kat dia. Nanti, bila dia sampai kat stesen komuter, dia call mu. Mungkin dalam jam 4 petang.

Ana : Oklah..tengoklah cam ne


Ana terus bagitahu perkara ini kepada mak ana. Entahlah, angin apa datang semalam. Mungkin tempias dari gempa bumi di kepulauan jawa yang juga negara jiran kita...
Yang pastinya, ana kata kat mak ana:


Ana : Mak, pelik la orang tu. Kenapa dia tak post je gambar Sya'ban tu? Ni siap bagi byhand. Nanti, mesti orang tu minta charge la, apela..takut gak mak. Entah nak pukau ke..

Mak : Mak pun pelik.

Ana : Kenapa dia tak hantar je kat Nilai dan PJ..kan semua budak ex Darul Quran Persijilan ada kat situ. Kan senang..sekali harung je. Ke dia terpegun tengok gambar Sya'ban?

Mak : Bagi mesej kat Sya'ban..minta no tepon orang tu.

Ana : Ok..


(Tidak lama kemudian...)


Mak : Assalamualaikum..

Orang tu : W'slm.

Mak : Ni orang yang nak bagi gambar Sya'ban tu ke?

Orang tu : Ye saya

Mak : Siapa nama?

Orang tu : Shauqi

Mak : Tidur ye tadi. Serak je suara

Shauqi : Eh..tak de la..Baring-baring je..

Mak : Shauqi nak hantar gambar tu kat umah mak cik ke?

Shauqi : Ya..saya ingat nak jumpa kat stesen komuter, senang sikit.

Mak : Shauqi ni duduk mana ya?

Shauqi : Saya tinggal kat Bangi. Tu yang dekat ngan kawasan umah makcik. Saya kerja kat Kajang. Nanti on the way saya balik, saya boleh singgah stesen komuter tu.

Mak : Wat susah je...Boleh je kalau mak cik pergi umah Shauqi. Ni duduk kat umah bujang ke atau umah family?

Shauqi : Eh..tak pelah mak cik..Buat susah susah je..Saya tinggal ngan family.

Mak : Owh..dah kahwin la ni ye?

Shauqi : Eh..tak delah makcik. Saya tinggal dengan mak dan ayah

Mak : Owh..Tak pelah..makcik datang umah Shauqi la ye?

Shauqi : Tak pe makcik. Saya boleh TOLONG hantarkan. Nanti saya datang ye..dalam kul 4 petang cam tu. Apa-apa nanti saya call balik...

Mak : Ok




....bersambung....

Tuesday, August 18, 2009

Ahlan Ya Ramadhan



Selamat Menyambut Bulan Ramadhan..


Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot


Monday, August 17, 2009

Prof. Kesayanganku Kembali PadaNya



al-Fatihah buat Almarhum Prof. Dr. Abdul Halim b. Hj. Mat Diah..Almarhum yang terkenal dengan sifat pemurah telah kembali ke rahmatullah pada subuh, 17 Ogos 2009. Selamat dikebumikan selepas solat asar di Kg. Melayu Sri Kundang, Sg. Buloh. Pada sabtu yang lalu, 15 Ogos 2009, beliau sempat menjemput semua kenalannya termasuk penulis untuk menghadiri kenduri (kenduri banyak sempena, katanya) dan salah satunya adalah sempena anaknya ke Mesir raya ini. Sesungguhnya, Allah S.W.T. lebih mengetahui hambaNya..Rehatlah ustaz di sana. Ilmu yang dicurahkan tidak akan dipersiakan.



Almarhum banyak mengajar ana erti ketenangan dalam kegelisahan..Semoga rohnya dirahmati Allah S.W.T. Ilmu yang dicurahkan akan bermanfaat untuk generasi hadapan..

Baru semalam kita bersama, tapi kini engkau pergi selama-lamanya..

Tiada lagi gurau senda, senyum dan tawa..kehadiranmu menceriakan, ketiadaanmu mendukakan..

Biarlah gambar menceritakan akan perjalanan hidupnya..





Gambar ini masa program di Tambun pada bulan Julai 2009. Pak Halim (nama yg dipanggil dikalangan kenalan) dapat hadiah special





Lihat juga pada blog anaknya dan rakan ana.


Tuesday, August 11, 2009

Hizib al-Wiqayah oleh Ibnu 'Arabi







بسم الله الرحمن الرحيم

1 - اللهم يا حى يا قيوم بك تحصنت .. فاحمنى بحماية كفاية وقاية حقيقة برهان حرز أمان { بسم الله }

2- و أدخلنى يا أول يا آخر مكنون غيب سر دائرة كنز { ما شاء الله لا قوة إلا بالله }

3- وأسبل علىَّ يا حليم يا ستار كنف ستر حجاب صيانة نجاة { و اعتصموا بحبل الله }

4- و ابن يا محيط يا قادر علىَّ سور أمان إحاطة مجد سرادق عز عظمة { ذلك خير ذلك من آيات الله }

5 - و أعذنى يا رقيب يا مجيب و احرسنى فى نفسى و دينى و أهلى و أولادى بكلاءة إغاثة إعاذة { و ما هم بضارين به من أحد إلا بإذن الله}

6 - و قنى يا مانع يا دافع بآياتك و أسمائك و كلماتك شر الشيطان و السلطان فإن ظالم أو جبار بغى علىّ{ أخذته غاشية من عذاب الله }

7 - و نجنى يا مذل يا منتقم من عبيدك الظالمين الباغين على و أعوانهم فإن هم لى أحد منهم بسوء خذله الله { و ختم على سمعه و قلبه و جعل على بصره غشاوة فمن يهديه من دون الله }

8 – و اكفنى يا قابض يا قهار خديعة مكرهم و ارددهم عنى مذمومين مذؤومين مدحورين بتخسير تغيير تدمير { فما كان له من فئة ينصرونه من دون الله }

9 – و أذقنى يا سبوح يا قدوس لذة مناجاة { أقبل و لا تخف إنك من الآمنين بفضل الله }

10 - و أذقهم يا ضار يا مميت نكال و بال زوال { فقطع دابر القوم الذين ظلموا و الحمد لله }

11 - و آمنى يا سلام يا مؤمن صولة جولة دولة الأعداء بغاية بداية آية {لهم البشرى فى الحياة الدنيا و فى الآخرة لا تبديل لكلمات الله }

12 - و توجنى يا عظيم يا معز بتاج مهابة كبرياء جلال سلطان ملكوت عز عظمــة
{ ولا يحزنك قولهم إن العزة لله }

13 – و ألبسنى يا جليل يا كبير خلعة جلال جمال كمال إقبال { فلما رأينه أكبرنه و قطعن أيديهن و قلن حاشا لله }

14 _ و ألق يا عزيز يا ودود على محبة منك فتنقاد وتخضع لى بها قلوب عبادك بالمحبة والمعزة والمودة من تعطيف تأليف { يحبونهم كحب الله والذين آمنوا اشد حبا لله }

15 - واظهر على يا ظاهر يا باطن آثار أسرار أنوار يحبهم ويحبونه { أذلة على المؤمنين أعزة على الكافرين يجاهدون فى سبيل الله }

16 - ووجه اللهم يا صمد يا نور وجهى بصفاء جمال أنس إشراق فان حاجوك فقل أسلمت وجهى لله }

17 - وجملنى يا بديع السموات والأرض يا ذا الجلال و الإكرام بالفصاحة والبلاغة والبراعة { واحلل عقدة من لسانى يفقهوا قولى برقة رأفة رحمة ثم تلين جلودهم وقلوبهم إلى ذكر الله }

18 وقلدنى يا شديد البطش يا جبار يا قهار سيف الهيبة والشدة والقوة والمنعة من بأس جبروت عزة وما النصر إلا من عند الله }

19 -- وأدم على يا باسط يا فتاح بهجة مسرة {رب اشرح لى صدرى ويسر لى أمرى } بلطائف عواطف { ألم نشرح لك صدرك } و بأشائر بشائر { يومئذ يفرح المؤمنون بنصر الله }

20 - وانزل اللهم يا لطيف يا رؤف بقلبى الإيمان والاطمئنان لأكون من { الذين آمنوا وتطمئن قلوبهم إلى ذكر الله }

21 - وأفرغ على الصبر يا شكور صبر الذين تذرعوا بثبات يقين { كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة بإذن الله }

22 - واحفظنى يا حفيظ يا وكيل من بين يدى ومن خلفى وعن يمينى وعن شمالى ومن فوقى ومن تحتى بوجود شهود { له معقبات من بين يديه ومن خلفه يحفظونه من أمر الله }

23 - وثبت اللهم يا قائم يا دائم قدمى كما ثبت القائل { وكيف أخاف ما أشركتم و لا تخافون أنكم أشركتم بالله }

24 - وانصرنى يا نعم المولى ونعم النصير على أعدائى نصر الذى قيل له
{ أتتخذنا هزوا قال أعوذ بال }

25 _ و أيدنى يا طالب يا غالب بتأييد نبيك محمد صلى الله عليه وسلم المؤيد بتعزيز توقير إنا أرسلناك شاهدا ومبشرا ونذيرا لتؤمنوا بالله }

26 - واكفنى يا كافى يا شافى الأعداء و الأسواء و الأدواء بعوائد فوائد { لو أنزلنا هذا القران على جبل لرأيته خاشعا متصدعا من خشية الله }

27 - وامنن على يا وهاب يا رزاق بحصول وصول قبول تيسير تسخير كلوا واشربوا من رزق الله }

28 - وتولنى يا ولى بالولاية والعناية والرعاية والسلامة بمزيد إيراد إسعاد إمداد { ذلك من فضل الله }

29 - و أكرمنى يا غنى يا كريم بالسعادة والسيادة والكرامة والمغفرة {كما أكرمت الذين يغضون أصواتهم عند رسول الله }

30 وتب على يا تواب يا حكيم توبة نصوحا لأكون من الذين إذا فعلوا فاحشة أو ظلموا أنفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم ومن يغفر الذنوب إلا الله }

31 - والزمنى يا واحد يا أحد كلمة التقوى كما ألزمت حبيبك سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم حيث قلت { فاعلم انه لا اله إلا هو }

32 - واختم لى يا رحمن يا رحيم بحسن خاتمة الناجين والراجين { قل يا عبادى الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله }

33 - واسكنى يا سميع جنة أعدت للمتقين دعواهم فيها سبحانك اللهم وتحيتهم فيها سلام أخر دعواهم أن الحمد لله رب العالمين (ثلاثا ) يا رب يا نفع يا رحمن يا رحيم أسألك برحمة هذه الآيات والكلمات سلطانا نصيرا ورزقا كثيرا وقلبا قريرا وقمرا منيرا وحسابا يسيرا وأجرا كبيرا وصلى الله على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم تسليما كثيرا { آمين


Wednesday, August 5, 2009

Selamat Datang..

Ahlan Ya Ramadhan..

InsyaAllah.. Ramadhan bakal menggamit kembali. Sudahkah anda bersedia untuk menghadapinya? Soalan yang sama juga ditujukan pada diri ini. Marilah sama-sama kita bersihkan diri ini dari segala dosa dan memperbahrui iman kita...

استغفر الله العظيم

لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم


Alhamdulillah, ana baru mendapatkan sebuah buku untuk menyambut Ramdhan bertajuk "Cara Memanfaatkan Bulan Ramadhan" oleh Syaikh Muhammad al-Dubaisi, yang telah diterjemahkan dalam versi bahasa Malaysia.



Terdapat tiga bab utama yang dibincangkan iaitu:

Bab Pertama : Beberapa Pencapaian yang Harus Dicapai Pada Bulan Ramadhan
Bab Kedua : Tugas-tugas Orang Beriman Pada Bulan Ramadhan
Bab Ketiga : Saranan untuk Meraih Kemenangan Pada Bulan Ramadhan

Setiap perkara yang disasarkan, perlu ada perancangan. Oleh itu, perencanaan awal haruslah diset untuk menyambut Ramadhan akan datang...iaitu:

1) Menyusun program untuk merealisasikan faktor tercapainya pengampunan sepanjang bulan Ramadhan
2) Berjuang dalam merealisasikan agneda tersebut dengan takwa
3) Menepati janji kepada Allah S.W.T. dengan bersungguh-sungguh dalam beribadah sepanjang bulan Ramadhan dan seterusnya.

Ingatlah..sabda Rasululullah s.a.w.:
"Sungguh rugilah seseorang yang menyambut bulan Ramadhan, kemudian melepaskannya, sedangkan dosa-dosanya belum diampuni." ( Riwayat al-Tirmizi)


Berjanjilah..

"Aku akan melaksanakan puasa Ramadhan lebih baik lagi pada tahun ini.
Aku akan berusaha sebaiknya sejak hari pertama.
Aku akan mempersiapkan kualiti puasa, bangun malam dan lebih bersungguh-sungguh dalam beriktikaf.
Aku akan mensyaratkan diriku atas izin Allah S.W.T. untuk menggapai keampunan dan pembebasan diri daripada api neraka."


Untuk lanjutan, belilah buku ini dan seumpamanya..

* Doakan kekuatan iman ana dan semua umat Islam..


Friday, July 31, 2009

اعترافات ابليس للرسول صلى الله وسلم -1


Bismillah al-Rahman al-Rahim..


"`Itirafaat Iblis Li al-Rasul S.A.W."
(dihimpun oleh Imam Muhyiddin bin `Arabi r.a.)


Kitab ini telah disyarahkan oleh Syeikhuna Rohimuddin al-Nawawi secara talaqi dan khatam pada hari Isnin, 27hb Julai 2009, 11.00mlm - 1.30pagi, Precint 9, Putarajaya

Berikut adalah terjemahan daripada petikan kitab tersebut :
(Hadith 1 daripada Mu`az bin Jabal r.a. daripada Ibn `Abbas r.a. - SIRI PERTAMA)

Sedang Rasululluh S.A.W. berkumpul bersama sahabat, datanglah iblis yang menyerupai seorang tua yang buta berparut, janggutnya hanya mempunyai 7 helai rambut seperti rambut kuda, matanya terpelosok ke dalam, kepalanya seperti kepala gajah, taringnya terkeluar seperti taring khinzir dan bibirnya seperti kerbau.

Antara persoalan yang ditanyakan oleh Rasulullah S.A.W. kepada iblis adalah:-

Rasululluh S.A.W. : Siapakah yang kamu paling benci?
Iblis : Kamu ya Muhammad, aku paling bencimu dan orang yang seperti mu

Rasululluh S.A.W. : Apa yang kamu benci lagi?
Iblis : Pemuda yang bertaqwa yang menyerahkan dirinya kepada Allah Ta`ala

Rasululluh S.A.W. : Kemudian siapa lagi?
Iblis : Orang `alim yang warak

Rasululluh S.A.W. : Kemudian siapa lagi?
Iblis : Orang yang sentiasa bersuci tiga kali

Rasululluh S.A.W. : Kemudian siapa lagi?
Iblis : Orang faqir yang sangat sabar. Ia tidak memberitahu akan kefaqirannya kepada sesiapa dan tidak mengeluh kesusahannya

Rasululluh S.A.W. : Bagaimanakah kamu tahu bahawa ia (orang faqir) adalah
seorang yang sabar?
Iblis : Jika ia mengadu kesusahannya kepada orang lain selama tiga hari, maka ia tidak dikira Allah sebagai amalan orang-orang yang bersabar

Rasululluh S.A.W. : Kemudian siapa lagi?
Iblis : Orang kaya yang bersyukur

Rasululluh S.A.W. : Bagaimana kamu tahu bahawa ia adalah seorang yang
bersyukur?
Iblis : Jika ia mencari harta yang halal dan meletakkan pada tempatnya


bersambung.....insyaAllah

Rujukan bagi teks penuh:

عن معاذ بن جبل رضى الله تعالى عنه عن ابن عباس رضى الله تعالى عنه قال كنا مع رسول الله(ص) فى بيت رجل من الانصار فى جماعة فنادى مناد:

• يا أهل المنزل أتازنون لى بالدخول ولكم إلى حاجة :
• قال رسول الله(ص) أتعلمون من المنادى
• فقالوا :الله ورسوله أعلم
• قال رسول الله(ص) هذا إبليس اللعين لعنه الله تعالى
• فقال عمرو بن الخطاب( رضى الله تعالى عنه) :
• أتازن لى يا رسول الله ان اقتله ؟
• فقال النبى (ص) مهلاً يا عمر أما علمت أنه من المنظرين إلى يوم الوقت المعلوم ؟
• ولكن افتحوا له الباب فانه مامور فافهموا عنه ما يقول واسمعوا منه ما يحدثكم قال ابن عباس( رضى عنهما) ففتح له الباب فدخل علينا فاذا هو شبح اعور وفى لحيته سبع شعرات كشعر الفرس وعيناه مشقوقتان بالطول ورأسه كراس الفيل الكبير وانيابه خارجة كا انياب الخنزير وشفتاه كشفة الثور ..

• فقال : السلام عليك يا محمد السلام عليكم ياجماعة المسلمين .
• فقال : النبى (ص) السلام لله يالعين قد سمعت حاجتك ماهى .

• فقال : له إبليس: يامحمد ما جئتك اختيارا ولكن جئتك اضطرارا.
• فقال : النبى (ص) وما الذى اضطرك يالعين .

• فقال : إبليس :اتانى ملك من عند رب العزة
• فقال : ان الله تعالى يا مرك ان تاتى لمحمد(ص) وانت صاغر ذليل متواضع وتخبره كيف مكرك ببنى ادم وكيف إغواوك لهم وتصدقه فى اى شى يسالك عنه فوعزتىوجلالى لئن كذبته بكذبة واحدة ولم تصدقةل لاجعلتك رمادا تذروه الرياح ولاشمت الاعداء بك وقد جئتك يامحمد كما إمُرت فاسال عما شئت فان لم أصدقك فيما سالتنى عنه شمتت بى الاعداء وما من شى اصعب من شماتة الاعداء .

• فقال : رسول الله(ص) اذا كنت صادقا فااخبرنى من ابغض الناس اليك .
• فقال : أنت يامحمد ابغض خلق الله إلى ومن هوعلى مثلك .

• فقال : النبى(ص) ماذا تبغض أيضا ؟
• فقال : شاب تقى وهب نفسه لله تعالى .

• قال : ثم من .
قال : عالم ورع (عرفت أنه صبور) .

• قال : ثم من .
قال : من يدوم على طهارة ثلاثة .

• قال : ثم من .
قال : فقير صبور اذا لم يصف فقرةلاحد لم يشك ضره .

• قال : ومايدريك انه صبور ؟
• قال : يامحمد إذا شكا ضره لمخلوق مثله ثلاثة ايام لم يكتب الله له عمل الصبرين .

• قال : ثم من .
قال : غنى شاكر .

• فقال : النبى (ص) وما يدريك أنه شكور ؟
• قال : اذا رايته ياخذ من حله ويضعه فى محله


Tuesday, July 28, 2009

Pembahagian Cinta


Tajuk ini dibangkitkan, bukannya sebagai ikut-ikutan remaja-remaja sekarang yang lebih sukakan untuk memaparkan topik-topik meletup berkenaan cinta.

Macam-macam tajuk yang ditelaahkan oleh para penulis sehingga menarik perhatian lain utk membacanya lebih lanjut. Sudah tentu pada fikiran awal si pembaca menyangka bahawa penulis terbabit akan menceritakan berkenaan pasangan cintanya. Mana tidaknya, pelbagai tajuk yang diutarakan adalah lebih pada kiasan semata-mata...atau lebih tepat sebagai strategi untuk orang lain membacanya lanjut dan sebagai tarikan semata-mata.. Setuju?.

So, sahabat-sahabat, tajuk ini secara sorohah nya lagi jelas dan nyata...yang tidak berbelit atau berkias...Ia sebagai pemahaman kepada erti Cinta.


Alhamdulillah, penulis diberi keizinan-Nya berada dalam Talk-show bersama Syeikhuna Rohimuddin al-Nawawi di Surau Universiti Multimedia, Cyberjaya jam 9 malam, 27hb Julai 2009. Terdapat beberapa perkara yang dapat disimpulkan dan difahami daripada majlis berkenaan. Penulis mengambil ruang ini agar dapat berkongsi ilmu serta dapat dihayati bersama. Segala huraian ini dicernakan secara bebas mengikut kefahaman, pengalaman dan pengamatan penulis.

Syeikhuna telah menyebut perihal CINTA DAN KEHIDUPAN. Terdapat 4 pembahagian utama sebagaimana yang disebut oleh syeikhuna iaitu:



(i) Cinta kepada Diri Sendiri
Cinta ini mula terjadi seawal bayi sehinggalah ia berumur 6 tahun. Ini adalah kerana, kanak-kanak terbabit akan merasakan bahawa semuanya adalah miliknya. Segala di depan matanya, akan diambil tanpa mengira atau merujuk siapa tuannya. Itulah kanak-kanak pasca bayi yang pastinya, kita tak sampai hati nak marah mereka.

(ii) Cinta Sesama Manusia
Cinta ini dianggarkan bermula pada umur 7 tahun sehinggalah 13 tahun. Pada peringkat umur ini, kanak-kanak akan lebih mesra dan serasi sesama mereka yang seusia. Mereka mempunyai dunia tersendiri, bermain bersama.. Pada hemat saya, ini tidak lain adalah apabila berlakunya persamaan dari segi hobi dan permainan. Pada usia sebegini, kanak-kanak banyak bergaul sesama mereka melalui aktiviti-aktiviti permainan. Dan ini dapat mengeratkan hubungan antara mereka walaupun mereka belum mampu menterjemahkan seni hubungan yang terjalin..

(iii) Cinta Berlawanan Jantina
Ia berlaku seawal usia 14 tahun sehinggalah umurnya 21 tahun. Pada peringkat ini, darah remaja masih panas dan auranya ber'gejolak' untuk menuntun apa yang diingininya termasuklah cinta kepada mereka yang berlainan jantina. Islam tidak melarang cinta ini, namun menyeru agar salurannya hanya melalui jalan yang disyariatkan oleh Allah S.W.T. iaitu melalui pernikahan. So, mereka diluar sana..jika sudah mencecah umur 21 tahun dan berkeinginan untuk bernikah, maka, ikhtiarlah ke arah itu. Janganlah mengambil jalan singkat dan mengikut nafsu amarah suntikan syaitan..Jauhkan diri dari kebodohan yang membinasakan iman.

(iv) Cinta Kepada Orang Tua
Cinta ini adalah kepada kedua ibu bapa kita. Kita hendaklah mendahulukan ibu sebagaimana hadith Rasulullah s.a.w. Ini kerana, menurut fisiologi, ibulah yang mengandung, dan melahirkan anak. Di tambah lagi dengan hakikat bahawa seorang wanita adalah lebih emosional berbanding aqalnya. Dipendekkan cerita, wanita ini berhati lembut, pemaaf dan seorang yang memahami. Maka, tidak hairanlah apabila si anak lebih dekat dengan ibunya walaupun telah berpisah sekian lama, namun apabila bertemu semula lahir perasaan sebagaimana ia terasa di saat mengandung dan melahirkan anak itu.

Pembahagian ini dapat diterjemahkan samada berpaksi pada cinta suci atau cinta nafsu/berahi. Banyak input yang diperolehi oleh penulis pada malam tersebut. InsyaAllah, jika diberi kesempatan, akan dinukilkan lagi sebuah tajuk yang turut dihidangkan pada malam yang sama..

Untuk mengetahui dengan lebih terperinci akan pemahaman Cinta atau ada sesiapa yang ingin bernikah tak lama lagi, eloklah rasanya membaca buku yang ditulis Syeikhuna bertajuk CINTA DI AMBANG PERKAHWINAN.


Sesiapa yang ingin memiliki buku tersebut dengan harga RM 14.90, 238 muka surat, emailkan pada perintis_pemikir@yahoo.com

Thursday, July 23, 2009

Benua Asia Gelap



PERINGKAT pergerakan gerhana matahari dilihat di Guwahati, Assam, India semalam.


Berjuta penduduk diselubungi ketakutan, sembunyi dalam rumah

TAREGNA (INDIA): Gerhana matahari paling lama pada abad ke-21 semalam menyebabkan sebahagian besar benua Asia bertukar gelap gelita selepas fajar ketika berjuta penduduk keluar untuk menyaksikan fenomena sekali seumur hidup itu.

Seorang wanita terbunuh dalam satu kejadian rempuhan di sungai Ganges di India, di mana penganut Hindu berkumpul untuk menyaksikan fenomena itu.

Berjuta yang lain, diselubungi ketakutan, menyembunyikan diri mereka di dalam rumah.

Awan tebal yang menyelubungi India mengaburi matahari ketika gerhana bermula selepas waktu fajar. Namun beberapa minit kemudian awan beredar dan beberapa bandar di India dapat menyaksikan gerhana penuh yang berlaku jam 6.24 pagi waktu tempatan, sebelum bergerak ke Nepal, Myanmar, Bangladesh, Bhutan dan China.

Gerhana berlaku apabila bulan bergerak di antara matahari dan bumi, melindungi sang suria sebahagian atau sepenuhnya sehingga menyebabkan kegelapan di bumi. Fenomena gerhana penuh walaupun bukan sesuatu yang jarang berlaku, namun kejadian semalam dijangka adalah paling lama dalam abad ini iaitu sehingga enam minit 39 saat.

Di Beijing yang dijangka dapat melihat gerhana sepenuhnya, kabus tebal berwarna kelabu pada pagi mengecewakan penduduk yang bangun pagi untuk menyaksikan fenomena berkenaan.

Pemerhati di Shanghai juga kecewa apabila hujan gerimis pada sebelah pagi. Namun apabila langit siang hari mula bertukar gelap seperti malam selama kira-kira lima minit, pemerhati menjadi teruja semula.

"Walaupun hujan turun, saya tidak mahu suasana muram. Saya mahu menikmati hari yang istimewa ini," katanya.

Di Bangladesh, penduduk turut bersuka ria.

"Ia adalah saat yang jarang berlaku, saya tidak pernah terfikir untuk melihatnya dalam hidup saya," kata Abdullah Sayeed, seorang pelajar kolej yang berkunjung ke bandar Panchagarh dari ibu kota Dhaka untuk menyaksikannya.



KEADAAN di Shanghai sebelum (atas) dan selepas gerhana penuh.


Katanya kereta di bandar itu memerlukan lampu ketika "siang bertukar malam secara tiba-tiba." Orang ramai berpelukan antara satu sama lain dan sesetengahnya meniup wisel apabila gerhana bermula, katanya.


Gerhana penuh matahari semalam hanya dapat dilihat di Asia dan adalah fenomena paling lama sejak 11 Julai 1991, apabila gerhana penuh berlaku selama enam minit 53 saat dapat dilihat dari Hawaii ke Amerika Selatan. Tiada lagi gerhana penuh yang lama berbanding semalam sehingga 2132.

Sumber: http://www.bharian.com.my


Tuesday, July 14, 2009

JADUAL SYEIKH ROHIMUDDIN DI MALAYSIA


InsyaAllah, Syeikh Rohimuddin akan berada di Malaysia dari 23hb Julai 2009 sehingga 27hb Julai 2009. Beberapa siri kelas akan diadakan seperti berikut:

23hb Julai 2009
pagi : Masjid Damansara (Tempat Ust. Nik Bakri)
mlm : Maahad Ahmadi Gemencih (Tempat Ust. Nasir)

24
hb Julai 2009
pagi : Rumah Hj. Mat Nor, Gombak (Kitab Sir al-Asrar)
mlm : Rumah Hj. Mat Nor, Gombak

25
hb Julai 2009
pagi : Rumah Hj. Mat Nor, Gombak (Kitab Sir al-Asrar)
mlm : Rumah Mak Cik Soleh (Buku Jalan Selamat dari Neraka)

26
hb Julai 2009
pagi : Rumah Hj. Mat Nor, Gombak
mlm : Rumah Hj. Mat Nor, Gombak

27hb Julai 2009
mlm : Multimedia University (Buku Jalan Selamat dari Neraka)
Rumah Sidi Mukhlis (Parcel 7,Presint 9,Putrajaya)

Sebarang pertanyaan, boleh tinggal komen di sini.

Saturday, June 27, 2009

Hakikat






Seorang ulamak sedang berada di dalam sebuah kapal terbang untuk ke
sebuah negeri. Apabila tiba waktu solat, dia pun ke tandas untuk
berwudhuk. Oleh kerana tandas di dalam kapalterbang terlalu kecil,
maka beliau terpaksa membuka pintu tandas itu ketika berwudhu.

Tatkala beliau mengangkat salah satu dari kakinya ke tangki
(washing basin), seorang peramugari telah ternampak perbuatan ulamak
itu dan menegurnya.

Peramugari: (dengan suara dikeraskan..) Tuan tidak boleh memasukkan
kaki ke dalam tangki tu, sebab ia akan mengotorkan tangki.

Ulamak: (dengan suara lembut dan penuh rendah diri...) Berapa kali
saudari mencuci muka saudari dalam satu hari?

Peramugari: (dengan sifat angkuh...) Kebiasaannya sekali atau
dua kali dalam sehari.

Ulamak: (dengan sifat bersahaja....) Saya mencuci kaki saya
lima kali dalam sehari, bererti kaki saya lebih bersih dari muka saudari.




...........Begitulah Hakikat Sebuah Kehidupan..........



Tuesday, June 16, 2009

Wanita dan Cinta Tak Terbalas



Pasti ramai yang mengingati Nurul yang merupakan Ketua Muslimat Indonesia Al-Azhar, anak Pak Kiyai Pesantren. Juga Noura yang sanggup menfitnah insan yang dikasihinya gara-gara CINTA TAK TERBALAS. Semuanya kerana
Fahri, pemuda yang sukar dicari pada hari ini.

Banyak lagi kisah-kisah seumpama ini berlaku dari zaman Habil dan Qabil sehinggalah hari ini. Sedih, takut, resah, gelisah, sempit dada, kecewa, putus asa, rendah diri..dan banyak lagi. Apakah perasan ini perlu selama-lamanya digenangi wanita-wanita seperti ini? Aahh....berapa kotak tisu perlu dihabiskan lagi semata-mata makhluk pinjaman sebagaimana engkau juga. Tidaklah ada mereka, jika tiada yang menciptakannya. Begitu juga engkau wahai hamba yang mudah tersentuh hatinya. Damaikanlah jiwa, tenteramkan batinmu, sentiasa berlapang dada dan jauhi daripada sebarang ketakutan yang tidak perlu.

Jika kesedihan anda semakin menjadi-jadi dan penderitaan semakin teruk, ucapkanlah "La Ilaha IllaAllah". Maka kesabaran itu adalah yang terbaik. Pedulikan sanggahan yang melemahkan iman anda, jauhi khayalan dan angan-angan yang tanpa makna. Ikhlaskan hati anda dan ingatlah firman Allah S.W.T. dalam surah al-Baqarah, ayat 216 yang bermaksud:

"Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya."

Bangkitlah wahai muslimah sekalian..

Banyak lagi perkara yang perlu difikirkan bagi memperkasakan ummah. Jangan hanyut melayan perasan, mengenang memori yang me'mandom'kan gerak kerja dakwah..Ayuh, tinggalkan kealpaan dan kelalaian di sana. Mari mara ke hadapan..ada tugas perlu digembleng bersama.


... Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang kekal... Apa yang ada hanyalah cobaan, ujian dan berbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali kepada Ilahi ...


Inikah ciri-ciri calon isteri yang dicari kalian?
(klik untuk besarkan gambar)


Monday, June 8, 2009

Sebuah Pencarian



Pagi itu terasa berat untuk membuka mata

Terasa seakan kulit-kulit mukaku menghimpit bulatan mataku..
Di kejauhan, ku mendengari azan subuh yang sedari tadi dialunkan
Namun, denyutan di kepalaku menenggelamkan suasana seketika
Aku kembali rebah di hamparan..

------------------------------------------------------------------------



Pencari yang Tercari-cari Sesuatu yang Dicari Sehingga Ia Tidak Mencari Lagi

(1) اخرج من نفسك


DUNIA, SYAITAN DAN NAFSU

Berkata Yahya bin Muaz al-Razi:

Musuh manusia itu ada tiga iaitu dunianya, syaitannya dan nafsunya.

Berlindunglah daripada dunia dengan berzuhud (menjauhkan diri daripada keduniaan), berlindunglah daripada syaitan dengan melawan kehendaknya dan berlindunglah daripada nafsu dengan meninggalkan syahwat.


Beliau juga berkata:

Perangi nafsu dengan empat pedang riadhah (latihan jiwa) iaitu makan sekadar untuk menguatkan badan, bicara seperlunya, mengurangi tidur dan menahan cercaan orang lain.

Menurutnya, dengan sedikit makan, syahwat untuk melakukan perbuatan hina dan mungkar akan luput, bercakap yang seperlunya akan menghindarkan segala bencana dan bersabar menahan cercaan orang akan memudahkan tercapai cita- cita.


Jaafar bin Humaid pula berkata;

"Para ulama telah bersepakat bahawa kenikmatan di akhirat tidak akan tercapai kecuali dengan meninggalkan kenikmatan di dunia."


Wuhaib Ibnul- Ward:

"Barang siapa lebih menyintai syahwat di dunia, maka hendaklah ia bersedia menuju kehinaan."


Sunday, June 7, 2009

Bicara Cinta Rabi`ah



Aku mencintai-Mu dengan dua cinta

Cinta kerana diriku dan cinta
kerana Diri-Mu

Cinta kerana diriku

adalah keadaanku sentiasa mengingati-Mu

Cinta kerana Diri-Mu

adalah keadaan-Mu menyingkapkan tabir


hingga Engkau kulihat

Baik untuk ini ataupun untuk itu pujian bukanlah bagiku

Bagi-Mu lah pujian untuk kesemuanya




~ Rabi`ah al-Adawiyah ~

Thursday, June 4, 2009

Hidup Untuk Mati?

Petang tadi bergegas ke Hospital Kajang untuk menziarahi sahabat kepada mak ana...Sudah agak lama tidak menjejakkan kaki di situ kerana acapkali menggunakan perkhidmatan Hospital Univ. Keb. Malaysia (HUKM) di Cheras. Debaran makin memuncak tatkala meniti setiap katil-katil yang terpaksa dilalui sebelum sampai ke tempat kerehatan yang dimaksudkan. Mana tidaknya, dengan wayar-wayar jernih berlilitan dan menjalar di sana sini ditambah lagi dengan tusukan bau ubatan...itulah sebabnya diberi jolokan 'bau hospital'.. Mata ini pun tidak lepas dari melihat pelbagai ragam dan keadaan pesakit. Amat hiba rasanya hati menatap wajah kelelahan menanggung sekelumit derita duniawi..

Bagaimana nanti andai ana di tempat mereka? Sempat terjahan fikiranku mematikan pandangan..'Aku tak boleh sakit'..meluncur laju dari mulut ana. Ana tahu, sakit itu disebaliknya adalah sebuah peringatan dan 'pemulihan'. Teringat juga ana, di atas tempat seumpama itu, nenda tercinta menghembuskan nafas terakhir. Ya...hospital salah satu destinasi yang mengingatkan ana akan sebuah kematian..yang tidak boleh disangkal. Ngeri memikirkan apatah lagi ana sering alpa dan leka..manusia yang masih gagal keluar dari dirinya..bak kalimah daripada Risalah Syeikh Arsalan, ...
"كلك شرك خفي, ولا يبين لك توحيدك الا اذا خرجت عنك"

Alhamdulillah, Allah S.W.T. telah memberikan kesihatan pada diri ini. Sudah bertahun-tahun lamanya tidak mengalami demam, sehinggakan terlupa bagaimanakah rasanya. Bukan dipinta, ..tapi, mungkin juga merinduinya.. Ada hikmah dan sudah ada ganti lainnya.

Terkadang bermain di fikiran ini, malah beberapa kali sehari...APAKAH TUJUAN HIDUP INI? SEMUANYA AKAN MATI. Lantas, sempat juga bermonolog sang musafir kelana..ADAKAH HIDUP INI UNTUK MATI? Salahkah berkata demikian..bukankah hidup itu adalah untuk menyediakan segala kelengkapan untuk sebuah kematian? Oleh itu, perkara-perkara yang perlu dilakukan, rasanya sudah maklum pada mereka yang berfikir..

Setiap apa yang dilakukan, tidak akan berpanjangan...tidak akan kekal lama...kerana mati juga pengakhirannya. Kecuali amal dan taqwa, sedeqah jariah dan doa anak yang soleh yang akan menemani kita di pengakhiran hari.

Setiap kali terdapat suatu kematian, pasti ada sahaja pihak-pihak yang menceritakan peribadi sang mati. Ada juga yang menangisi, menyesali seakan ia sebenarnya boleh mengubahnya daripada terjadi. Ana juga tidak terkecuali menziarahi keluarga si mati..hatta apabila nenda ana meninggal dunia, para sahabat handai dan saudara mara yang datang, lebih suka menunjukkan rasa simpati daripada menghadiahi si mati dengan doa-doa dan bacaan yasin / al-Quran. Bukan tidak menghargai kedatangan mereka apatah lagi dari seluruh pelusuk negeri. Cuma, kadang kala, hobi manusia yang suka sangat bersembang terbawa-bawa sampai ke liang lahad. Kalau boleh, dibukukan sahaja cerita-cerita itu menjadi beberapa jilid.

Ana juga tidak menyalahkan tangisan. Naluri manusia mudah tersentuh hati, adalah anugerah Allah yang amat indah nilainya. Imbas saja tokoh-tokoh musyrikin yang memeluk Islam yang dahulunya amat bengis dan digeruni lawan dan kawan. Terpulanglah kepada mereka untuk menangisi yang pergi..namun, APAKAH DENGAN TANGISAN DAPAT MEMBANTU SI MATI?...Bagi ana juga, mungkin ia juga salah satu bentuk simpati kepada keluarga si mati. Jika keluarga si mati itu sendiri, bagaimana pula? Apakah tangisan itu memberi kesan kepada yang pergi? atau ana boleh katakan, tangisan itu sebagai tanda gembira kerana Allah S.W.T. telah memanggilnya dahulu daripada kita..dan kita pula sedang menunggu giliran untuk kembali padaNya dan seakan tidak sabar untuk bertemuNya..Fikir2x kanlah wahai sahabat-sahabat yang ana sayangi..



p/s: Andai roh ana diseru kepadaNya terlebih dahulu daripada kalian, sedekahkanlah al-Fatihah dan ayat-ayat suci al-Quran untuk ana. Jangan sesekali tangisi..kerana kita pasti berjumpa di sana...


Tuesday, May 26, 2009

Bukan Bersendiri


Resah gelisah
Menanggung sengsara dunia..

disebalik kemewahan fana
Aku mengacah seolah gembira atas duka
Langkahan meluncur jauh ke hadapan
Namun

Terhenti di pertengahan

Keliru antara persimpangan

Memikirkan...

"Adakah Perlu Aku Undur ke Belakang?"

Aku tidak sempat bermonolog lama
Terpaksa kakiku terus melangkah pergi
Aku pasti

Aku bukan bersendiri

...........................<>........................


Monday, May 25, 2009

Erti Dinihari


Erti Dinihari

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Berdirinya diri ini
Sebagai tetamu senja
Siang mahupun malam
Pagi tidak pula pada petang
Menghadap kehidupan
Giat mencipta pentas lakonan
Walaupun di sebuah bangsal usang

Alhamdulillah
Segala Puji Hanya Layak UntukMu

Ku rebahkan diri ini
Dek kelelahan
Selaput mata mengaburi pandangan
Entah dinihari ataupun tengah malam
Tidak peduli akan jangka masa
Mahupun deringan alarm yang dipasang

Astaghfirullah al-`Azim
Ampunilah Kealpaan HambaMu Ini

Tidak pernah terjadi seperti ini dahulu
Sewaktu ku bersama mereka
Menjinjing kitab-kitab lama
Berlari anak kecil tatkala dinihari menjelma
Sentiasa menunggu hamparan rindu
Yang Maha Esa

Allahu Akbar
Engkau Yang Maha Agung

Kuatkan imanku
Tabahkanlah hatiku
Agar dapatku mengurus dunia
Mengikut syariatMu
Tidak terpedaya akan kemewahan sementara
Janjiku bahagia
Disamping Yang Maha Esa
Ingin ku kembali
Mengikut tautan Abadi
Agar istiqamah bersama Pejuang Hakiki
Qiamullail...kekuatan hati

Sunday, May 24, 2009

Mencari Diri



Mencari Diri

Mengalir molekul air kehangatan
Membasahi ke seantero permukaan
Wajah yang sugul
Dek kekeliruan, kebimbangan
Menanggapi perhiasan dan sandiwara
Duniawi
Yang sering disalah erti.

Apakah dosa yang menyelubungi
Perasaan hati dinodai
Firasat dan perlakuan yang tidak berhenti
Setia menemani
Tidak pula diganti
Terus berbakti menetap abadi.

Hinakah pekerti ini
Sikap tidak peduli
Mengikut telunjuk hati budi
Yang ditafsirkan mereka
Nafsu nafsi
Ananiah.., pentingkan diri
Kesongsangan yang penuh berduri.

Ketandusan aku di hamparan wakafan
Bumi pelopor ketenangan..
dan kegusaran
Bilamana renungan dek sanubari yang suci
Menembusi firasat
Hamba yang mencari
Ketenangan bersumber Ilahi

Mungkin persandaran
Itu yang dimaksudkan
Pengharapan, keredhaan dan penyerahan
Hanya milik Tunggal
Aku persis hamba yang tidak berdaya
Hanya mampu melangkahi
Menuruti perlikuan
Menongkahi cabaran
Yang setia bersiaga di hadapan.

Cabaran Menaip